|
||||||||||||||||||||||||||
>'s Avonds: |
Vrijzinnigheid en democratie, hier en eldersFr/Nl - 3 € Een confrontatie tussen de moslimwereld en het westen lijkt onafwendbaar. Sommigen spreken zelfs van een botsing der beschavingen. De massamedia versterken deze beangstigende visie. Europees extreem rechts en radicaal moslimfundamentalisme steken de kop op. Opnieuw sluiten we onze grenzen. Over deze alarmerende fenomenen willen humanisten het debat voeren… |
|||||||||||||||||||||||||
09u30 - 12u30Conferentie - Debat
14u00 - 17u00Rondetafel Democratisch en vrijzinnig verzet in Marokko.
Hoewel niet zo gekend, komt het debat over de vrijzinnigheid in de moslimwereld in een stroomversnelling. De vrijheidsbeweging in Marokko is daarvan een schoolvoorbeeld. Een deel van de Marokkaanse samenleving komt op voor meer vrijheid, gelijkheid tussen man en vrouw, en vrije meningsuiting. Wat is de inzet van dit debat? Welke mensen en verenigingen liggen aan de basis van deze beweging? En welke vooruitzichten zijn er? SIMULTAAN VERTAALD – Frans/Nederlands Inschrijvingen (vóór 15 november)/ info: 02/ 242 36 02 (NL) |
||||||||||||||||||||||||||
Verzet en Science-fictionDe bevrijdingscinema heeft regisseurs steeds in staat gesteld hun verzet tegen sociale wantoestanden en inbreuken op de vrijheid te uiten. Het Festival van de vrijheid, biedt u, in samenwerking met het Festival van de Fantastische Film, een uitzonderlijke avond met een hommage aan het genre. |
||||||||||||||||||||||||||
20u00 - Fictie - Avant-première - 5 €Code 46van Michael Winterbottom In een nabije toekomst integreert de wet genetische technieken en ontwaart zij nieuwe grenzen… De openbaringen van Michael Winterbottom: in de nieuwe klassenmaatschappij ben je 'in or out'. Maar liefde blijft ook in de toekomst onberekenbaar. Visionaire cinema met Tim Robbins en Samantha Morton. Michael Winterbottom is een van de belangrijke regisseurs die zich het afgelopen jaar met de verbeelding van de nabije toekomst hebben beziggehouden. In het als een visionaire detective gestructureerde Code 46 zijn echter geen special effects of studiodecors à la Star Wars of Star Trek te vinden. Winterbottom gebruikt de Arabische woestijn en de hypermoderne skyline van Shanghai als overtuigend decor voor een film waarin de steden zo vol zijn geworden dat outsiders met alle mogelijke middelen worden buitengehouden. 'Buiten' in de woestijnen wonen de hordes die ontstaan zijn door de opwarming van de aarde. Om in een stad te mogen wonen, of er een binnen te komen, hebben mensen een 'papelle' nodig, een soort gecombineerd paspoort, visum en verzekeringsbewijs. Biotechniek, klonen en het uitwissen van herinneringen bepalen de plot: William (Robbins) is een soort verzekeringsexpert uit Seattle die in Shanghai een bedrijf onderzoekt waar een werknemer de genoemde papellen zou stelen. Door gebruik te maken van een `empathievirus' kan hij gedachten aanvoelen. Zo komt William in contact met Maria (Morton). Hoewel hij haar verdenkt, zal hij haar niet aangeven... Op onnadrukkelijke wijze dwingt Code 46 de kijker opnieuw te kijken en na te denken over de nieuwe wereld die razendsnel vorm krijgt. |
||||||||||||||||||||||||||
22u00 - Fictie - 5 €Scannersvan David Cronenberg Een slaapmiddel werkt niet zoals voorzien en brengt een menselijke mutatie op gang… Een mutant wil een nieuwe sociale orde stichten. Scanners zijn superbreinen die gedachten kunnen lezen en in staat zijn de hoofden van anderen te laten exploderen. Gestileerde horror van Cronenberg, met uitermate onsmakelijke special effects. |
||||||||||||||||||||||||||
24u00 - Fictie - 5 €Starship Troopersvan Paul Verhoeven XXIVe eeuw. De Aarde wordt volledig bestuurd door een gemilitariseerde federatie die vaagweg doet denken aan het huidige regime in de VS. De bedreiging komt uit van reuzeninsekten van een andere melkweg. Hele regimenten soldaten, de Starship Troopers, worden naar de moederplaneet van deze beestjes gestuurd om hun koningin te verdrijven. Het einde van het schooljaar op Planeet Aarde vormt eveneens het uitgelezen moment voor verse aanvoer van nieuwe recruten. Johnny, Dizzy, Carmen en Carl, personages die fysiek en intellectueel zo uit een gemiddelde sitcom lijken weggeplukt, engageren zich voor de goede zaak in dit oorlogsavontuur... De film is gebaseerd op een controversiële roman van Robert A. Heinlein. Van in het begin werd deze film geklasseerd in het cult-vakje. En met reden! Een commerciële ontspanningsfilm die makkelijk het summum van verbazende subversiviteit bereikt. Zie verder dan de gewelddadige SF-filmtaal, kijk achter de (zeer geslaagde) speciale effecten, en je hebt een bijtend anti-militair pamflet. Anti-Amerikanisme ten voeten uit versie Hollander Paul Verhoeven. |