Théatre National > Foyer
De avondvoorstelling van Les Partisans du chant brengt artiesten samen die rad van tong zijn en die zich met gemak en zonder schroom van hun taal, het Frans, bedienen. Een uitnodiging voor verfijnde of rauwe poëzie, voor vragen zonder antwoorden en enthousiasme zonder illusies. In de editie 2016 staan naast de tekst ook de gitaren centraal en wordt van de intimiteit van een dagboek overgeschakeld naar de mensheid op de dool.
Na twee persoonlijke albums en een opmerkelijke muzikale uitgave van Prévert, herleidde Nevche zijn exuberante, onomwonden en romantische teksten tot een kronkelende en aparte tocht tussen rock, slam en lied. Een literair concert, een muzikale lezing of een rockgedicht? Shooting Stars, zijn nieuwste creatie, doorkruist de dagboeken van Marilyn Monroe en Kurt Cobain. We horen een artistieke en vrouwelijke sfeer, verslaving en onrecht, succes en zelfmoord, maar ook Rimbaud, Artaud, Woolf…
Met Diabologum et Expérience tekende Michel Cloup de ondergrondse geschiedenis van de Franse rock door steeds weer zout in de wonde te wrijven. Zijn nieuwe formule is ongelooflijk efficiënt. Slagwerk, gitaar en striemende teksten: meer moet dat niet zijn. De diepgaande teksten van Michel Cloup gaan over zijn eigen geschiedenis en zijn tegelijk als een echo van onze tijd. Poëzie en composities zonder franjes, op zoek naar een ‘ons’, een collectief en een barricade.
Christian Olivier, de zanger met het zware timbre, maakt dankbaar gebruik van de rustpauze van Les Têtes Raides. Hij zet zijn accordeon aan de kant, stelt de gitaren op en houdt zijn pen in de aanslag voor een soloproject: On/off, nog elektrischer en nog meer introspectie, maar geworteld in en achtervolgd door een wereld in puin. Een album dat na de aanslagen klinkt als een levensschreeuw, als een vraag om de democratie opnieuw uit te vinden en af en toe zonder god te leven.