Met Flipch Art maakte Benoit Piret een serie contrastrijke werken die onze zintuigen op wervelende manier aanspreken. Wanneer men de serie doorloopt (in haar geheel, want ze verwerpt de notie van volgorde!), dan verkruimelt de rauwe werkelijkheid bij de confrontatie met de verschillende beelden, affiniteiten, aversies, gevechten, met de ironie, de opstandigheid, de humor, de nostalgie en de esthetische inspiratie van de kunstenaar. 'Of zijn wereld de glamourcodes op hun kop zet of zich een martelaarsrol toe-eigent, je wordt steevast bevangen door een bevreemdend kinderlijke verwarring en een uitermate volwassen triestheid.' (Marie Arquie, Radio Nova, Frankrijk). Voor zijn project hanteert Benoit Piret een erg origineel canvas. Hij past een nieuwe soort recycling toe, die niets te maken heeft met wat 'groene jongens' of arbeidsbureaus ermee bedoelen. Ter voorbereiding van deze reeks struint hij seminars af bij bedrijven, onderzoeksgroepen of verenigingen en gaat hij na afloop aan de haal met de volgeschreven flip-overs (flipcharts in het Engels). Op die grote vellen papier van 70 x 100 cm ontspringt dan zijn plastisch werk. Met sjablonen, Oost-Indische inkt en bonte verftinten (die hij welig laat afdruipen) beeldt hij de actuele drama's af: oorlogen, Kalasjnikovs, de zoveelste exodus, vluchtelingenbootjes, kampen, prikkeldraad … Maar hij schildert ook de wilde natuur, thema’s als vrouwelijkheid en consumptie, of nog iconen die aan Warhols Factory ontleend lijken. Zo geeft hij al die strategieën, brainstormings, mindmappingpijlen, verkoopcurves, emoticons en andere diagrammen een totaal andere betekenis. Die wisselwerkingen zijn tegelijk confronterend maar verbindend, raar maar integer. Ze halen de gangbare codes onderuit, zonder een nieuwe sleutel aan te reiken. Elke toeschouwer kan er zijn eigen beleving op projecteren en er zijn eigen zingeving uit putten.