Ooit was de Pasig de belangrijkste economische slagader van Manilla. Nu is de rivier de weerspiegeling van de grote ongelijkheid in deze samenleving, waar meer dan 20% van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Veel Filippino’s droomden er ooit van om daar een baan te vinden. Toen hun droom was uiteengespat, probeerde een groot aantal onder hen te overleven in de buurt van die waterweg, die sinds 1990 als dode rivier te boek staat. Gezinnen hokken in wormstekige houtconstructies, met uitzicht op het extreem vervuilde water. De foto’s van Mario Cruz zijn een aanklacht van de vicieuze cirkel waarin deze bewoners vastzitten, tussen consumptie en vervuiling, op plekken waar niemand zou mogen wonen. Mario Cruz, in 1987 in Lissabon geboren, is een onafhankelijke fotojournalist die werkt rond de thema’s sociale rechtvaardigheid en mensenrechten. Hij behaalde al tal van internationale prijzen, waaronder de World Press Photo Award in 2019 voor een van de foto’s uit de tentoonstelling Living Among What’s Left Behind.